Şedinţa operativă – discuţii pe marginea celor mai importante probleme din raion

24 martie 2021

La şedinţa de planificare de luni, 22 martie 2021, conducători şi angajaţi ale subdiviziunilor Consiliului raional Şoldăneşti, de rând cu reprezentanţi ai celor mai importante servicii publice din raion, au informat conducerea raionului despre cum decurg lucrurile în sfera de competenţă.

            Despre situaţia criminogenă din raion, a informat șeful Inspectoratului de poliţie Şoldăneşti, Petru Costişanu. Din spusele lui, activitatea din săptămână precedentă a colaboratorilor din subordine a fost axată mai mult pe respectarea restricţiilor instituite prin Hotărârea CNESP şi Comisiei raionale extraordinare de sănătate publică. În acest context, cu o zi înainte, au fost întocmite 4 procese-verbale, amenzile  variind în jurul sumei de 2 000 de lei. Paralel, în registrul 1 (cu privire la infracţiuni) au fost înregistrate 4 materiale legate de furtul din gospodării, pe marginea cărora urmează a fi iniţiate procese penale. În zilele de sâmbătă şi duminică 35 % din efectiv a fost implicat în acţiuni de respectare a regulilor antiepidemice.

La obiecţia lui președintelui raionului, Nicolae Mîndru, cu privire la organizarea activităţii pieței, care, fiind concentrată în mijlocul  orașului, provoacă probleme de circulaţie, dar şi favorizează un flux mai mare de persoane, îmbulzeală, nerespectarea distanţei fizice şi alte probleme, P. Costişanu a comunicat că materialele aferente gestionării pieţei au fost transmise spre examinare conform competenţei către Direcţia Poliției Economice a IGP, dar această examinare va dura o perioadă considerabilă de timp, deoarece este o problemă cu un grad înalt de complexitate.

            Şeful Secţiei Situaţii Excepţionale, Lilian Cazac, a raportat că instituţia lor a activat într-un regim normal, fără cazuri ieşite din comun. Efectivul a lucrat în domeniul respectării măsurilor de prevenţie în sectorul public, dar şi privat (locativ).  A mai informat că Secţia are 2 funcţii vacante, însă, din cauza moratoriului  instituit prin Hotărâre de Guvern, ocuparea lor este imposibilă la moment. Acestea sunt funcții de subofițeri, efectiv de intervenție.

            Despre procesul de recrutare din raion a vorbit Maria Timofte, şefa Secţiei Administrativ-militare Şoldăneşti. Din spusele ei, recent au fost documentați și examinați la Comisia medico-militară  şi tinerii de la Gimnaziul Cobâlea, a căror examinare a fost anterior amânată. Acum li s-au eliberat adeverințe de recrutare. Procesul de recrutare este încheiat 100 %. Astfel, 190 de recruți au fost examinați, documentați și luați la evidență militară.

            Violeta Popa, şefa Direcţiei Învăţământ, a comunicat că din cele 26 de grădiniţe din raion, 25 activează cu prezenţă fizică, şi doar una la distanţă, deoarece acolo 2 angajaţi au fost depistaţi pozitiv la Covid-19 (cazuri mai vechi, nu sunt proaspete). Din 22 de instituţii şcolare, conform Hotărârii CNESP şi a Comisiei raionale de profil de vineri, 20 au optat pentru scenariul nr. I, în urma consultării cu cadrele didactice prin decizia Consiliului profesoral și de administrație (adică prezenţă fizică a 100 % din elevi), iar altele 2 (gimnaziile din localităţile Cobâlea şi Şestaci, unde s-au atestat mai multe cazuri de infectări, petrec orele conform scenariului nr.  II (clasele primare şi a 9-a cu prezență fizică, celelalte – cu activitate la distanță). În total, săptămâna trecută au fost depistaţi pozitiv cu Covid-19 doar 1 elev şi un 1 cadru didactic. Pentru săptămâna în curs, au fost planificate 2 seminare raionale. Vor fi evaluate filmulețele pentru a face totalurile la concursul  de poezie, dedicat autoarei Angela Mândâcanu. La fel, în cursul săptămânii vor fi organizate ateliere de lucru cu managerii școlari și de educație timpurie.

Șeful DASPFC, Vladimir Rusu: „Lucrul direcției s-a axat mai mult pe oferirea îndemnizației pentru tutelă. La cei 51 de copii orfani din raion, rămași fără îngrijire părintească, pentru tutelă se plătește câte 1 400 de lei. În total au fost alocați peste 80 de mii de lei”. A mai vorbit despre îndemnizațiile zilnice, care se oferă fiecărui copil după categorie de vârstă. Din clasele a 5-a până la vârsta de 18 ani, 42 de copii primesc  o asemena îndemnizaţie. Se pregătește un dosar pentru adoptarea a 2 copii, dar și unul la judecată pentru decădere din drepturi părintești. La fel, se pregătesc materialele pentru determinarea domiciliului unui copil din s. Cușmirca. La şedința Comisiei raionale de  profil au fost pregătite  8 chestiuni spre examinare.

Directorul Spitalului raional Şoldăneşti, Veaceslav Palii, a informat că la ziua de raportare  la instituţia medico-sanitară se tratau 109 pacienţi, dintre care 51 de Covid, 7 aflându-se la triere, iar alţi 3 – la terapie intensivă. A mai adăugat că în legătură cu creşterea numărului de pacienţi, conducerea spitalului a decis a suplini capacitatea spitalului cu încă 20 de paturi, ceea ce urmează a fi aprobat în cadrul şedinţei Consiliului raional Şoldăneşti.

Nicole Mîndru s-a interesat dacă Secția Covid și alte secţii ale spitalului sunt îndestulate cu medicamente,  pentru a nu se raporta unele cazuri când pacienţii sunt impuși să-și procure o parte din medicamentele prescrise din surse proprii. V. Palii a precizat că Spitalul raional este îndestulat cu medicamente în proporţie de 99%. A admis (cu titlu de excepţie) că unele denumiri de medicamente pot să lipsească, însă nu cele prescrise conform standardelor şi protocolului clinic. 

Șeful Centrului de sănătate Şoldăneşti, Balanici Constantin, a spus că instituţiile medicale gestionate sunt îndestulate integral cu medicamente pentru tratament contra Covid (conform protocolului clinic), o parte din cele compensate parţial se află în farmacia instituţiei. Restricții în folosirea lor nu sunt. În perioada 15-20 martie 2021, din 121 de teste efectuate 38 s-au dovedit a fi pozitive. Cazuri suspecte (care se află la supraveghere) – 230. Au finalizat tratamentul la domiciliu 30 de persoane, au fost spitalizate cu agravare 20 (care se aflau la domiciliu, suspecți sau la tratament).

Preşedintele i-a recomandat lui C. Balanici ca odată cu încălzirea timpului de afară să mobilizeze angajaţii de la instituţiile medicale din subordine să facă ordine, să amenajeze teritoriile dimprejurul lor, să schimbe vitrinele, orarele, graficele de activitate, pentru a îmbunătăţi aspectul estetic ale acestora. Tot el a adus la cunoştinţă că, la o recentă ședință cu factorii de decizie, a fost raportată problema din partea unor cetățeni referitor la efectuarea diagnosticului la aparatul de roentgen. Mai ales s-au plâns acele persoane care întâmpină dificultăți de deplasare (de ex. fracturi) și le vine foarte greu să urce la etajul 4 pentru aceasta. I-a recomandat lui C. Balanici ca pentru această categorie de persoane să fie contractate serviciile aparatului de roentgen din cadrul spitalului raional. În acest context, președintele a remarcat că populația are dreptul de a alege serviciile unui aparat mai performant, sau cel puțin acesta să se afle la primul etaj. „Trebuie să le creăm condiții oamenilor” a spus N. Mîndru.

Apoi președintele s-a adresat cu întrebarea către Valeriu Bunăcalea, specialist în cadrul Secției Construcții, Gospodării comunale și Drumuri cu referire la timpul când va fi instalat un semn rutier la intrarea pe teritoriul adiacent Substaţiei de asistenţă medicală urgentă.

V. Bunăcalea a răspuns că întreprinderea care comercializează indicatoare rutiere nu a finalizat încă procedura de trecere la certificate de conformitate europeană, astfel a fost convenit să fie instalat  un semn provizoriu. În cursul săptămânii trecute au fost efectuate 2 vizite pe teren la Cobîlea și Cotiujenii Mari. La prima destinație s-a elaborat un deviz de cheltuieli pentru lucrări de amenajare a trotuarelor la drumul central din localitate. Alt deviz a fost întocmit pentru Fondul de investiții la lucrări de reparaţie a grădiniţei din sat.

Şeful Secţiei Cultură, Tineret şi Sport, Alic Rudei, a anunţat că Secția, împreună cu un grup de tineri, și-a propus să organizeze o campanie de sensibilizare a populație în privința respectării măsurilor antiepidemice, cu placate având inscripţionate mesaje la acest subiect.  Se preconizează, începând cu săptămâna curentă, organizarea la nivel de raion (cu toți conducătorii caselor de cultură) niște cursuri de utilizare a tehnologiilor informaționale la locul de muncă. Potrivit planului, vor să fie instruite câte 5 persoane pe săptămână.   

Șeful Direcției Agricultură și Alimentație, Andrei Muțuțchi, speră că condițiile climaterice din anul acesta vor fi benefice pentru dezvoltarea culturilor de toamnă, acestea la moment fiind într-o stare satisfăcătoare după  monitorizarea parțială. Doar vreo 12-15% se află într-o stare mai slabă, dar se vede că plantele sunt sănătoase. S-a efectuat fertilizarea în proporție de 85%, agenții economici de talie mai mică se află în așteptare. O bună parte din agenții economici au încheiate deja contracte privind procurarea materialului semincer. Totodată, la moment, se procură îngrăşăminte, se administrează fertilizanţi. Sunt în toi lucrări la culturile pomicole, la speciile sâmburoase. Astfel, până la 10 aprilie, acestea vor fi finisate. Se lucrează în atenționarea agenților economici privind strângerea masei lemnoase în urma lucrărilor de curățire a arborilor, mai ales a celor lăsate pe marginea carosabilelor. Unii agenți economici chiar dispun de tocătoare proprii: cu ele mărunțesc masa lemnoasă și așa o reduc în volum. La acest capitol, Lilian Cazac a comunicat: „Avem foarte multe cazuri de ardere a crengilor depozitate pe marginea livezilor!”. El a atenționat că vor fi trași la răspundere agenții economici pe a căror terenuri vor fi găsite aceste crengi.

Apoi, A. Muţuţchi a continuat să spună că s-au deschis căile de realizare a fructelor peste hotare (a celor depozitate în frigidere). Agenții economici afectați de seceta din anul trecut pot depune (până la 5 aprilie inclusiv) dosarele pentru a beneficia de ajutor umanitar sub formă de motorină din partea Guvernului României. Deţinătorii de bovine vor putea primi îndemnizație per cap de animal,  oferite doar în baza autorizațiilor şi certificatelor  veterinare corespunzătoare.

Secţia Administraţie Publică